FIRST LEGO League bij WSKO De Hofvilla - WSKO

FIRST LEGO League bij WSKO De Hofvilla

Wateringen, dinsdag 5 november – Het schoolplein van basisschool De Hofvilla oogt rustig, maar schijn bedriegt. Zodra de voordeur opengaat, vullen kinderstemmen de hal. Hier vindt de finale van de FIRST® LEGO® League Challenge plaats, een spannend evenement dat de leerlingen samenbrengt rond robotica en innovatie.

De uitspraak ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’ is het motto van basisschool De Hofvilla. Het enthousiasme van de school om deel te nemen aan de FIRST LEGO League, een project dat kinderen aanmoedigt om nieuwsgierig te zijn en nieuwe uitdagingen aan te gaan, is bijna vanzelfsprekend. Toch begon het avontuur bescheiden. Onder begeleiding van een ICT-coördinator zette Ilona Jagtenberg, destijds leerkracht speciaal onderwijs, in 2018 de eerste stappen met techniekonderwijs en introduceerde de FIRST LEGO League. Met steun van René van der Kruit, coördinator van de regio’s Delft, Haaglanden en Westland, startte de school met het thema Mission Moon.

Groeiende Ambitie

Ilona Jagtenberg vertelt: “In het eerste jaar deden we mee met één team dat zich bezighield met robotica en innovatieopdrachten. Het enthousiasme onder de leerlingen zorgde ervoor dat dit snel uitgroeide tot twee teams. Inmiddels nemen alle leerlingen van groep 7 en 8 deel, in totaal 150 kinderen. In de onderbouw en middenbouw maken leerlingen kennis met de FIRST LEGO League Discover en Explore. Dit zorgt voor een soepele overgang naar de Challenge.”

Dankzij deze doorlopende leerlijn blijven leerlingen betrokken en helpt ervaring met eerdere edities om nieuwe deelnemers op weg te helpen. Dit draagt bij aan een natuurlijke opbouw binnen het programma.

Twee Wedstrijden voor Divers Talent

Voor de finale koos De Hofvilla voor twee afzonderlijke competities: zes teams streden om de beste robotprestatie en zes teams presenteerden hun innovatieprojecten. Ilona: “We merkten dat leerlingen binnen één team vaak subgroepen vormden voor de verschillende opdrachten. Daarom hebben we besloten de focus op te splitsen. Dit sluit goed aan bij ons talentonderwijs, waar leerlingen keuzes kunnen maken op basis van hun interesse. Daarnaast biedt het meer structuur in de voorbereidingstijd; van zomervakantie tot herfstvakantie hebben de leerlingen negen weken, één lesuur per week en extra ateliertijd om alles voor te bereiden.”

Deelname met Passie

De deelname aan de FIRST LEGO League is niet vrijblijvend. Leerlingen vullen een motivatie-enquête in en doorlopen in de eerste weken een introductieperiode. Ilona licht toe: “Hierdoor kunnen ze bewust kiezen om verder te gaan met het project, wat de motivatie ten goede komt.”

Het Competitiemoment

De spanning is voelbaar als teams zich klaarmaken voor de robotwedstrijd. De speelmat toont een oceaanlandschap met uitdagende missies. Het gejuich barst los als de robot succesvol een opdracht voltooit, terwijl elders leerlingen nog oefenen of hun samenwerking tonen in een test van Core Values.

In een aangrenzend klaslokaal presenteren de teams hun innovatieve ideeën aan een jury bestaande uit experts van WWF en René van der Kruit. De projecten gaan over actuele kwesties zoals overbevissing en de plastic soep. De presentaties zijn informatief en interactief, met kritische vragen van de jury om het leerproces te verdiepen. Eric ten Sande van WWF gaf daarbij inspirerende toelichting: “De oceanen zijn nog altijd een bron van zuurstof, ondanks problemen. Twee diepe ademhalingen, de tweede komt nog steeds van de zee.”

Een Leerrijk Traject

Ilona Jagtenberg en haar team begeleiden, coachen en steunen de leerlingen, ook als het tegenzit. “Het leren omgaan met verlies hoort bij de leercurve van het project. We streven naar een balans waarin iedere deelnemer zich kan ontwikkelen in onderzoek, presentatie en programmeren.” De grote schaal van De Hofvilla, met 650 leerlingen, maakt dit programma mogelijk, maar vraagt ook om een flexibel team.

De inzet van de school betaalt zich uit in gemotiveerde leerlingen. Ilona: “De zelfstandigheid en het enthousiasme van de kinderen zijn ongekend. Het programma stimuleert samenwerking en creativiteit. Zoals Youssef uit groep 8, winnaar van de innovatie-opdracht, het verwoordt: ‘Het leukste is creatief zijn, maar het gaat ook om vriendelijkheid en samen dingen doen zonder iemand buiten te sluiten.’”

Het succes van de FIRST LEGO League bij De Hofvilla is een voorbeeld voor andere scholen. Ilona adviseert: “Dit programma legt een stevige basis voor het vervolgonderwijs. Doe mee, je zal geen spijt hebben.”

 

Bron: https://firstlegoleague.nl