Stakingsacties - WSKO

Greep uit stakingsacties WSKO-scholen

Sint Jozefschool Schipluiden

Om te laten zien hoe leuk ons werk is, hebben we ouders en andere geïnteresseerden opgeroepen om les te komen geven. Door vijf mensen werd hier gehoor aan gegeven. We hebben het 'gewone' programma gedraaid en de vijf 'assistenten' hebben ons daarin ondersteund. Zo konden zij eens ervaren hoe het is om leerkracht te zijn. Ook hebben we die week allemaal ‘gewone’ foto’s gemaakt waar we een kort filmpje van hebben geproduceerd. Dit laat zien hoe trots we zijn op onze school, ons team, onze leerlingen en ons onderwijs.  

Joannesschool

Laten zien dat “leerkracht zijn” een leuk en aantrekkelijk vak is. Dat was het doel van de actie van de Joannesschool in Naaldwijk tijdens één van de landelijke stakingsdagen. De school staat achter de stakingsacties om het lerarentekort terug te dringen en de werkdruk aan te pakken, maar vindt het ook belangrijk positieve aandacht te vragen voor het onderwijs om op die manier goede, nieuwe mensen aan te trekken.

De school nodigde gastsprekers uit die dit zelf konden ervaren. Elf gastsprekers gaven vanuit hun werkervaring of interesse een gastles in de verschillende units. Meestal ging het over het thema duurzaam leven, een thema dat op dit moment wordt behandeld op school. Maar er waren ook andere onderwerpen, zoals spelen met muziek en de betekenis van het leven met een handicap. Om de actie kracht bij te zetten droeg het hele team die dag eenzelfde trui met het opschrift “I love my job” om hun liefde voor hun vak te laten zien.

Mariaschool

Bij de Mariaschool probeerden ze bij een eerdere staking de overheid wakker te schudden! Alle kinderen en leerkrachten kwamen in pyjama naar school en begonnen op het schoolplein met ochtendgymnastiek. Alle kinderen kregen een fluitje waarmee ze zoveel herrie maakten dat het te horen moest zijn op het Binnenhof in Den Haag. Tot slot hebben de kinderen gezelschapsspelletjes gedaan in de klas.

Sint Jozefschool Wateringen

Hier werden de voorleesdagen gecombineerd met de stakingen. Er werd een voorleesmarathon van ruim 3 uur gehouden in de aula. Non-stop werd door een collega voorgelezen. Het eerste half uur voor alle peuters/broertjes/zusjes etc. die nog niet op school zitten. Daarna kwamen alle groep van de school aan de beurt. Terwijl kinderen luisterden naar het verhaal, konden de leerkrachten ontspannen in een lekkere stoel en werden ze even verwend. Ook werd met alle kinderen een HART-foto gemaakt: we hebben hart voor het onderwijs, we houden van ons vak, we steken de stakers een hart onder de riem, we houden van onze juffen en meesters, we houden van de verwondering van onze kinderen en ga zo maar door!

't Startblok

Bij ’t Startblok werden kinderen opgeroepen om in het groen naar school te komen. Want het mag dan wel code rood zijn in het onderwijs, maar we willen GROEN licht voor meer Geld, meer eRkenning zodat onze kinderen een toekOmst hebben waarin kwalitEit geleverd kan worden, door meer oNdersteuning. Echt Westlands GROEN dus! En het past ook helemaal bij de kernwaarden van ‘t Startblok: Boeien, Groeien en Bloeien. Aan de oproep werd flink gehoor gegeven. Ook de leerkrachten waren in een groen T-shirt gehuld.

John F. Kennedy

Basisschool John F. Kennedy heeft twee dagen gestaakt. De school was dicht en donderdag is een groot deel van het team naar Rotterdam vertrokken. Leerkrachten vonden dit een moment dat zij moesten pakken, vanwege de verkiezingen die voor de deur staan. Wil je iets bereiken dan is dit het moment om van je laten te horen. Met een foto van hun grote spandoek hebben de leerkrachten zelfs het landelijk nieuws gehaald.

De Nieuwe Weg

Bij De Nieuwe Weg wilden ze ook gaan voor een positieve boodschap. De stakingsdagen werden gebruikt om het imago van leerkrachten te verbeteren. Op donderdag 30 januari hebben de leerkrachten met alle kinderen liederen gemaakt en een brief aan minister Slob geschreven. Daarnaast zijn er gedurende de gehele dag ouders in de klassen geweest voor workshops en extra ondersteuning. Met de bedoeling om ouders te laten zien hoe leuk het beroep van leerkrachten is en wat je kunt bereiken als je meer handen in de klas hebt. Op vrijdag zijn de groepen 7 en 8 naar het Binnenhof gegaan voor een les en hebben ze de brieven overhandigd aan Lisa Westerveld van GroenLinks.

Waalcampus

Bij Waalcampus is er een mooi gesprek gevoerd met ouders en collega's van andere WSKO scholen. Dit ging over de uitdaging: onderwijskwaliteit VS lerarentekort. Astrid: "Wij denken dat alleen staken niet de oplossing voor het probleem is. We wilden plannen maken voor de toekomst. We zijn de bijeenkomst gestart vanuit de gedachte: wat is het doel van onderwijs?!"Enkele punten die naar voren kwamen waren:

  • het beroep leerkracht positief onder de aandacht brengen;
  • meer netwerken met de omgeving;
  • studenten (niet alleen van de pabo) al eerder benaderen door bijvoorbeeld vakcolleges te geven;
  • niet één leerkracht in een groep maar meer samenwerken binnen een organisatie.